خودهیپنوتیزم ازطریق هندی (یوگا) – بخش چهارم- نیاما (Ni-Yama) یا آئین مذهبی

خودهیپنوتیزم ازطریق هندی (یوگا) – بخش چهارم:

درس دومِِ  هاتا یوگا

نیاما (Ni-Yama) یا آئین مذهبی

« نیاما عبارت از ضبط حواس یا تسلط بر حواس» در دومین مرحله از ارکان هشتگانه یوگا، برای هر سالکی رعایت شرایط پنجگانه ذیل لازم و ضروری می باشد بنابراین برای نیاما پنج دستور وجود دارد که به ترتیب به قرار زیر می باشد:

 

1.    سااوچا (خلوص)

2.    سانتوشا ( قناعت)

3.    تاپاسیا ( ریاضت و ثبات)

4.    سوادهایا (مطالعه)

5.    اشیوارا – پرانیدهانا ( عبادت پروردگار)

 

    اول- سااوچا (خلوص):

    سااوچا لغت هندی است و به معنای پاک کردن داخل و خارج بدن و به معنی پاک کردن مغز از افکار نادرست و پلید است.

    پاک کردن خارج بدن منظور شستشوی روزانه، تعویض لباس، اصلاح و تمیز نگاهداشتن سر و صورت و تمام بدن و بطور کلی وضع خارجی است.

    پاک کردن داخل بدن منظور خوردن غذاهای گیاهی، و نخوردن گوشت و غذاهای مضرّ و مسموم کننده (و نیز ازنظر اسلام حرام) است. پاک کردن مغز و روان، منظور به دور ریختن هرنوع نیّت و افکار غیر انسانی و پلید است(نیّت را خالص کنید و همه اعمال و رفتار نادرست خود را به شیطان نبست ندهید).

    پاک نبودن داخل و خارج بدن ایجاد بیماری می نماید و پاک نبودن مغز از افکار پلید ایجاد تشتت فکر و نورز یعنی بیماری روانی و فکری می نماید و کلاً عاشق خودهیپنوز را به مرحله نهائی نخواهد رساند.

 

 

    دوم- سانتوشا ( قناعت)

    کسیکه دارای حرص و ولع زایدی است که از مال و ثروت دنیا بیشتر جمع آوری کند، به اجبار فکرش متوجه جمع آوری ثروت خواهدبود، چگونه و از چه راه ثروت بدست آورد؟ چطور کار کند؟ چند ساعت کار کند با مردم چطور کنار بیاید؟ چنین شخص چنان غرق در اضطرابات ماشین اجتماعی می شود و چنان در لابلای چک و سفته و پول و بانک غرق میشود که به کلی از پا در می آید و دیر یا زود دچار            بی خوابی، اضطراب، میگرن، اختلال قلب و عروق و دَه ها ناراحتی فکر و روان میشود. ولی بحث قناعت و قانع بودن به همین جا ختم نمی شود موضوع قناعت ازنقطه نظر اجتماعی، مذهبی و روانی مورد بحث قرار می گیرد.

    دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصادی به قناعت کاران حمله می کنند و معتقدند که قناعت اجتماع را بسوی فقر و بیچارگی می کشاند، کشورهای شرقی که بسیار مذهبی و قناعت کار، گوشه گیر و بدون تلاش و کوشش هستند، مستعمره و برده و بنده؛ کشورهای صنعتی، زیاده طلب و طمعکار می باشند. بنابراین افراد اجتماع نه تنها باید قناعت پیشه نباشند، بلکه باید زیاده طلب نیز باشند که بتوانند اجتماع و افراد اجتماع خود را ثروتمند، سالم و خوشبخت نمایند. و این همان عقیده آدام اسمیت پدر علم اقتصاد در پایان عمرش است.

    اما اولاً قناعت باید جنبه ورزش و تمرین روانی داشته باشد، بدین معنی که شخص عارف و خود هیپنوتیزم شده، شبانه روز از تلاش و کوشش فروگذار نکند، ولی معتاد نباشد، بیماری روانی حرص و طمع نداشته باشد، طبق برنامه منظم از صبح تا عصر کار کند، به ورزش های حسّی و فکری بپردازد به مطالعه بپردازد، در کمال آرامش، خونسردی و نشاط در اجتماع کار و کوشش و مبارزه کند، درمقابل ناملایمات و شکست ها دچار یأس و حرمان و اضطراب نشود، تصادفات، اختلافات خانوادگی، مرگ و میرها، شکست ها، ورشکستگی ها، آتس سوزی ها، مخالفت ها و پرونده سازی ها هیچ کدام در او اثر سوء ناگوار روانی به جای نگذارد و همه مشکلات زندگی را قبلاً بپذیرد و با سلاح آرامش، خونسردی، شادی و سرور به جنگ مشکلات برود، و برای همه کس و خودش خانواده اش مفید باشد. «مبارزه با زندگی در کمال آرامش»  درنتیجه چنین شخصی قادراست در موقع لزوم فکر خود را متمرکز و خود را هیپنوتیزم نماید درغیراینصورت افکار مادی بر او غلبه کرده و اجازه نخواهند داد که خود را هیپنوتیزم یا افکارش را متمرکز نماید.

   

 

قناعت چگونه باید تمرین شود؟

    دانشجوی عاشق خودهیپنوتیزم یا عرفان باید زندگی را تمام مشکلاتش قبول داشته باشد، در برخورد با موانع زندگی گله و شکایت سر ندهد و درصورت عدم توانائی به رفع حوائج عادی قانع باشد.

 

قناعت توانگر کند مرد را                خبر کن حریص جهانگرد را

 

    سوم- تاپاسیا ( ثبات و ریاضت) :

    منظور از ثبات اینستکه عاشق خودهیپنوتیزم، باید دقیق و صحیح تصمیم بگیرد، و وقتی تصمیم گرفت و شروع به اجرا کرد، از تصمیم خود منصرف نشود، ثابت قدم و پایدار باشد، همچنین در شروع دستورات یوگا و اجرای کامل و مرتب آنها منظم و ثابت قدم باشد، آنقدر به اجرای دستورات و تمرینات ادامه دهد تا به موفقیت کامل برسد.

    جنبه دیگر ثبات که باید مورد توجه قرار گیرد، تمرین تسلط بر تمایلات یا ریاضت می باشد. داشتن ثبات یک نوع ورزش و تمرین تسلط بر تمایلات است، زیرا پس از شروع دستور یا تمرین پس از مدتی تنبلی یا تغییر هدف و رفتن به دنبال عیش و عشرتی دیگر طالب را از هدف اصلی خود که خودهیپنوز باشد منصرف می کند، دراینجا عاشق خودهیپنوز باید بتواند بر تمایلات انحرافی خود غلبه کند، ثابت قدم و بدون تغییر به راه خود ادامه بدهد، درنتیجه متلون و متغیر نبودن یک نوع ورزش و تمرین تقویت اراده است.

    در اجتماع پیرامون شما کمتر کسانی هستند که دستخوش تغییر و تنوع نباشند. شما از دهان دوستان و اطرافیان خود می شنوید که می گویند: « من پشتکار ندارم، هرکاری را که شروع می کنم، پس از مدتی رها می کنم و به دنبال کار دیگری می روم.

 

 

چهارم- سوادهایا (مطالعه) :

    مطالعه کتابهای مورد علاقه و خوب یک نوع تلقین است عاشق خودهیپنوتیزم در ضمن آموزش علمی باید کتابهای روانشناسی و یوگا نیز مطالعه کند این مطالعه علاوه بر ازدیاد دانش اثر تلقینی نیز دارد و شخص به ادامه کار علاقه مند می شود.

 

پنجم- ایشوارا- پرانیدهانا (عبادت پروردگار) :

    هرکس دارای هر مذهبی هست آن مذهب دستوراتی تحت عنوان عبادت پروردگار دارد، در اسلام نماز پایه و ستون دین است عاشق خودهیپنوز نیز باید طبق دستور مذهبی خود منظم و با تمرکز کامل عبادت نماید که این عبادت دو فایده دارد، یکی عبادت پروردگار و اجرای دستور مذهبی و دوم تمرین تمرکز فکر و رسیدن به حالت خودهیپنوز یا خلسه می باشد.

/ 3 نظر / 57 بازدید
افشين

با درود به شما دوست گرامی و تبریک جشن مهرگان من آپم

آسمان آبی

...دست ازدامان شب برداشتم تابیاویزم به گیسوی سحر. مطالبت راخواندم جالبه،به ماهم سربزن .

جاهد

با سلام... مطّلع شدم چندی از افراد ناشناس٬ بخش‌هايی از نوشته‌های جديد و قديمی من را در وبلاگ‌های خود با «نام خود» در معرض ديد همگان قرار داده‌اند. اين نوع سرقت ادبی٬ نه تنها باعث ناراحتی اين حقير نشد٬ بلکه باعث خرسندی و دل‌آرامي‌ام نيز شد؛ چرا که حتماً مطلب مفيد و قابل قبولی برای عموم بوده است که اين چنين مورد استقبال افراد ناشناس قرار گرفته است. اين در حالی است که بنده از زمان‌های دور دچار اين‌چنين حوادث شومی بوده٬ لذا روئين‌تن و پوست‌کلفت شده‌ام!! از افراد و گروهک‌های ديگری که اشعار بنده را «با نام من» ذکر مي‌کنند(همچون گروه مهندس عطا صادقی٬ گروه نوستالژیک٬ و غیره)٬ کمال تشکر و قدردانی را داشته٬ خوشحالم که دست در دست من٬ تلاش در فهم و درک حقايق هستی را دارند. . به اميد آن‌که خوب باشيم٬‌ خوب زندگی کنيم٬ خوب به خوبی ديگران بنگريم٬ و قدردان خوبی همه‌ی انسان‌های خوب باشيم...! . ج.ر.