خودهیپنوتیزم ازطریق هندی (یوگا) – بخش دوم

خودهیپنوتیزم ازطریق هندی (یوگا) – بخش دوم:

 

«هاتا یوگا»  یا «روش اصلی خودهیپنوز از طریق هندی»

    هاتا یوگا شامل سه قسمت است «ها» به معنی خورشید و «تا» به معنی ماه و «یوگا» به معنی اتحاد می باشد، لذا هاتا یوگا درجمع به معنی اتحاد خورشید و ماه است و این سمبل و علامتی است که به معنی پیوستن قوای مثبت و منفی بدن با یکدیگر است.

     هاتا یوگا  شامل هشت قسمت آموزش  است، که ترکیب و مجموعه ای از این هشت عمل شخص را به حالت عمیق خودهیپنوز می رساند و این هشت قسمت که باید تدریس و عمل شوند به قرار زیر هستند :

 1-       یاما(Yama) ( کنترل اخلاقیات که به غیر از خود بستگی دارد)

 2-        نیاما (Ni-Yama) ( کنترل تمایلات داخلی)( ضبط حواس یا تسلط برحواس)

 3-        آسانا (ورزش بدنی)

 4-       پرانا یاما(Prana Yama) (کنترل تنفسی) (حبس نفَس یا ضبط دم)

5-         پرات یاهارا (Prat-Yahara) ( خودداری از شهوت- ضبط حواس ظاهر و باطن- ضبط حواس از بیرون اندرون)

 6-       دهارانا (Dharana) (تمرکز افکار، دل بستن به یک چیزخاص، مضبوط ساختن تصور)

 7-     دهایانا (Dhyana ) ( خلسه و جذبه) (توجه خاص و مراقبه)

 8-       صمدهی (Sama-dhi) (خودشناسی) ( استغراق یا محوشدن در او)

 

درس اول

یاما

     « یاما به معنی کف نفس است، دراین رکن یوگی مشتهیات نفسانی را ترک می کند و امیال و خواهش ها را نابود می سازد، دراین مرحله یوگی بی آزاری و نکشتن حیوانات و عدم تشدد، راستی و راستگوئی، امانت و درستی، دزدی نکردن، خفتن روی خاک، از کسی چیزی نخواستن، نیستی و ترک را ملکه خود قرار میدهد.

     در تمام این هشت درس هدف اینست که به راههای مختلف فکر متمرکز می شود و عاشق خودهیپنوز بتواند به افکار و اعضاءِ خود تسلط داشته باشد، در خودهیپنوتیزم تمرکز در شعور ظاهراست، یعنی اگر چشم و گوش بطور کلی حواس خمسه خود را متمرکز کنیم ما توانسته ایم خود را خودهیپنوتیم کنیم. در مراحل بالاتر باید شعورباطن متمرکز شود.

 

شعور باطن چگونه ممکن است متمرکز شود؟

     راه متمرکز شدن شعور باطن اینطور است:      وقتی شعور ظاهر ما متوجه اشیاء خارجی است، مثل تماشای طبیعت یا فیلم یا بازی شطرنج در همان حال شعور باطن ما ممکن است متوجه بسیاری از تمایلات و شهوات دیگر باشد و این تمایلات عبارتند از جاه طلبی، شهوات، پول پرستی و کلّیه خواسته ها و تمایلات و شهواتی که شخص را وابسته به دنیای فیزیکی می نماید، که هر یک این تمایلات درونی شبیه زنجیری است که به گردن آویخته شده اند، شبیه لوله هائی هستند که انرژی روحی را ازبدن خارج می کنند، بنابراین هرچه بتوانیم تمایلات خود را محدود کنیم و حرص و آز را درخود ازبین ببریم، شعور باطن بارش کمتر و تمرکزش بیشتر خواهد شد.                        

/ 2 نظر / 129 بازدید
پرند

سلام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به درگاه حق مطالب فوق العاده جالبی نوشته ايد در پناه خدا محفوظ باشيد يا حق